zimbabwaanse begrafenis - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Miriam - WaarBenJij.nu zimbabwaanse begrafenis - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Miriam - WaarBenJij.nu

zimbabwaanse begrafenis

Door: miriam essink

Blijf op de hoogte en volg Miriam

13 November 2013 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dinsdagmorgen hoorde we dat de begrafenis van de oude man van vorige week deze ochtend zou plaatsvinden. om ons respect te tonen, omdat wilde audrey graag dat we mee zouden gaan. Alle oudjes gingen naar het katholieke kerkje op het terrein en er waren zeker 25 vrouwen met kleine djembe trommels. Prachtig afrikaanse liederen. Zo indrukwekkend om te zien hoe zij omgaan met zo n gebeurtenis. Ze bewegen op de muziek gewoon mee en zingen echt met veel liefde en niet als een treurige gebeurtenis. Natuurlijk mochten we daarna ook in de kist kijken. Ik heb dat niet gedaan. Toen we de kerk uitkwamen was er een grote truck van onze organisatie lion encouter, deze wordt gebruikt op staff hier en weer te brengen. Alle vrouwen erin en gewoon doorzingen. de lievelings song van de oude man. Op naar het kerkhof en het grave. Kinderen van het koor hadden het graf gegraven, moet je hier zelf doen met je relatives. Onze begeleider sprong erin om de kist aan te pakken, samen met een andere man. Daar moesten ze eruit klimmen, bijzonder om te zien. Daarna moest de kuil direct dicht. Ze hadden schoppen bij zich en met 8 man werd het razendsnel dicht gegooid. Nog een paar songs en toen terug in de truck. Ik was echt heel erg geraakt over de niet gedwongen verdrietige sfeer. Sommig telefoons gingen af en mensen liepen even weg om ze op te nemen.

• 13 November 2013 - 10:57

Caroline:

Lieve Mir, Wat een geweldige verhalen en wat zul je genieten. Wat zal het straks weer saai en suf zijn als je weer in Zeist bent. Niks leeuwen en al helemaal geen mooi weer. Vorige week vrijdag was het mooi weer. Toen ben ik in mn uppie gaan fietsen. Naar Utrecht op en neer en tussendoor een paar boodschapjes in de stad. Het was heerlijk hoor, maar lang zo leuk niet als samen met jou. Dus, over 4 weken ben je aan de beurt en dan gaan we even saampjes naar Utrecht op en neer. Verder gaat alles goed. 2 meiden met schoolexamens, dus ietsiepietsie stress, maar wel iedereen gezond. Doe voorzichtig, geniet met volle teugen en ga vooral door met het posten van deze leuke verhalen. Dikke kus en tot over 3 weken. x CAro

• 13 November 2013 - 14:53

Oop:

Ik kan heel goed begrijpen dat je geraakt was door hun ongedwongen sfeer.Zij vrezen de dood niet en zijn dankbaar voor de jaren dat de overledene bij hun was.In onze cultuur is het meestal het tegenovergestelde.Het lijkt mij een geweldige ervaring om in een echt koloniaal hotel te vertoeven vooral het uitzicht zal geweldig zijn Ik denk dat ook nog de Engelse sfeer in het hotel zal zijn.
    Fijn te horen dat je voor de klas staat en daar een schat van ervaring op zal doen.ik hoop snel weer gauw van je te horen.Doordat er regelmatig verslagen van je komen lijkt het alsof je dichtbij bent groetjes en kus van oom en oop