niemand weet waar de juf is - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Miriam - WaarBenJij.nu niemand weet waar de juf is - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Miriam - WaarBenJij.nu

niemand weet waar de juf is

Door: miriam essink

Blijf op de hoogte en volg Miriam

06 November 2013 | Zimbabwe, Victoria Falls

Maandagmorgen op naar de school. De headmaster vroeg mij om te helpen in de klas van de kleuters, maar dat ook de 1ste grade erbij kwam. De juf was er niet)vraagteken geeft een streepje en haakje gaat andersom=haakje achteraan is een ì. Toetsenbord doet gek dus. Toen ik in de klas kwam was groep 1 bezig om hun bankjes naar binnen te brengen met veel kabaal. En toen hadden we er 72. Vooral de jongens zaten elkaar constant van de bankjes te duwen met super veel lol en kabaal. Rebecca keek ook een beetje ontmoedigd zo op de maandagmorgen. We gaan kleurplaten kleuren dus de aanwezige kleurboekjes, gekregen van volunteers, worden de blaadjes uitgescheurd, want er ik geen kopieer of printers. Iedereen een blaadje en 2 handjes crayons. Groep 1 gewoon liggend op de vloer. Wonderbaarlijk zijn ze gewoon aan het werk, wel met herrie, maar wat maakt het. Daarna 5 scharen voor iedereen en ook dit gaat gewoon omstebeurt. Om de kinderen stil te krijgen schreeuwt rebecca altijd dus dat zijn ze gewend. En ja hoor,, zij had een vergadering en daar stond ik. Iedereen had zo n beetje hun tekening uitgeknipt en dat werd op andere uitgescheurde pagina s uit gekregen schriften geplakt met 1 potje lijm. Ik ben maar gewoon begonnen aan 1 tafel en de rest maakte een klere herrie. Ik heb geprobeerd om te schreeuwen, maar dat lukt niet. Goddank gingen we buiten spelen. Na de pauze nog een beetje boekje lezen door de juf, 5 woorden engels en dan veel uitleg in Nebele. Ze begrijpen het dus een heel klein beetje. Alleen dingen als how are you. what is your name. Thank God vrijdag naar mijn nieuwe vaste groep 7. Ik schrijf het uitgebreid om te vertellen dat er geen materiaal is, maar de kinderen zich gewoon vermaken en grappen en grollen.
Bij het weeshuis zijn ook een stel grotere kinderen, 14, 15 en 16. die gaan meedoen met een talentshow op 13 december. Ze zijn een dans aan het instuderen en een soort playback van een ruzie met veel humor. Zij vindend het prachtig dat ik daar veel belangstelling voor heb en ik heb aangeboden om te helpen met kleding voor de voorstelling. gaaf allemaal hetzelfde. gister was de muziekjongen daar die er ook bij betrokken is. elke dag weer iemand anders die op het toneel komt. Grappig. Hij is artiest en DJ. Dus Erik en hij zijn meteen gelinked op Facebook. Hij had al een gaaf idee voor het dezign voor de kleiding. Druk, druk, druk.
O ja en ook nog een beetje tuinieren, richels ophogen met een schop. Pijn in je rug. Maarja.
Vandaag leuk opnieuw naar het elderly home. ik leen van de jongens hier een dambord van karton met bierdopjes om te dammen. kijken of er iemand interesse heeft. ciao, ciao

• 06 November 2013 - 07:29

Caroline:

Lieve Mir, het klinkt allemaal fantastisch. hier is het koud en nat. nu al gedoe over wat en waar met Kerst. pfff. Nee, een klas met 72 kinderen, dat is pas iets om je hoofd over te breken. Dat os pas echt gedoe. Vandaag maar even alleen fietsen, zonder de buurvrouw. Het is droog, dus deze outdoor activiteit lacht mij tegemoet. Nog een goed nieuwtje: vansf 1 december zijn in drze wereldstad de supermarkten ook iedere zondag open. Wat een feest :-)
    Lieve mir, geniet er van. dank voor de leuke vehalen. Ga er mee door, want het is bere leuk om te lezen Dikke kus, Caro

• 10 November 2013 - 12:37

Eva Mansoor:

Lieve Mirjam,

Wat een avontuur!!
    Ik kijk nu uit het raam in Willemstad (voor derden,in Noord Brabant) en het is donker met regenbuien,dus.....
    Je eerste week zal wel heel vermoeiend zijn geweest en wat onwerkelijk qua indrukken.
    De omgeving, het weer, de kinderen en ook de nieuwe collega's.
    Ga je uitgebreid volgen.

Veel liefs, ook van Daria.

Eva

• 10 November 2013 - 22:20

Marjory:

Hi Miriam, wat leuk om je verhalen te lezen! Geweldig om zo te kunnen helpen ook. Een hele andere wereld. Zo krijgen wij ook een beeld hoe het daar allemaal gaat. Ik lees steeds je verhalen hoor, ben alweer benieuwd naar het volgende! Liefs, Marjory